Het toepassen van alles wat bij het invoeren van de AVG in uw organisatie komt kijken, bereikt u niet alleen met het opstellen van regels, procedures en lijsten. Zonder het juiste gedrag heeft dit allemaal gewoonweg geen nut. Daarom is het van belang dat heel de organisatie zich gaat gedragen in lijn met de privacyregels. Alleen op deze manier zorgt u ervoor dat de betrokkenen zo goed mogelijk worden beschermd.
Een grote verandering als deze is alleen mogelijk als er aandacht wordt bestaand aan de zogenaamde boven- én onderstroom. De bovenstroom bestaat uit alle regels en procedures, maar alleen dit is niet voldoende. De onderstroom, de privacy cultuur, het gedrag van leidinggevenden en een open en vertrouwelijke cultuur, zijn misschien nog wel van groter belang. Als deze beide stromen in balans zijn, zullen uw medewerkers niet alleen de regels en procedures volgen, maar zullen zij ook handelen in de geest van de wet. Zeker bij de AVG is dit van groot belang, omdat veel regels open worden gelaten en er niet wordt aangegeven hoe u het moet doen. Zonder deze richting, zult u dus moeten vertrouwen op uw eigen gevoel.
Het is belangrijk dat het beleid kenbaar en vatbaar wordt gemaakt voor iedereen in de organisatie, zodat zij hiernaar kunnen handelen. Dit kan bereikt worden door een aantal opvolgende acties, zoals een bijeenkomst, verschillende mailings, een privacyspel, enz. Hiervoor is wederom geen one-size-fits-all aanpak voor, maar u zult zelf op zoek moeten gaan naar passende acties die de privacycultuur binnen uw bedrijf positief beïnvloeden. Het uiteindelijke doel is dat de AVG echt in de haarvaten van uw medewerkers gaat zitten!
Dit was het laatste artikel in de reeks over de AVG. Meer weten over de AVG en de implementatie hiervan in uw organisatie? Klik dan hier voor een overzicht van alle belangrijke vragen omtrent dit thema. < TERUG