De "war-on-talent" in Helmond

Het einde van de zomerperiode is al weer in zicht. Bij JAM staat deze periode beter bekend als het “startersseizoen”, een van de drukste en meest hectische momenten van het jaar. De “war-on-talent” is ook in Helmond en de gehele Peelregio weer flink losgebarsten en dat valt goed te merken.

🕔 5 min leestijd
 

Na wekenlang tropische temperaturen te hebben overwonnen, is het einde van de zomerperiode al weer in zicht. Bij JAM staat deze periode beter bekend als het “startersseizoen”, een van de drukste en meest hectische momenten van het jaar. De “war-on-talent” is ook in Helmond en de gehele Peelregio weer flink losgebarsten en dat valt goed te merken.

Kandidaten van alle niveaus worden op alle denkbare manier benaderd en lekker gemaakt, veelal door de grotere bedrijven in de sector. Het kan voor starters moeilijk zijn om ‘nee’ te zeggen tegen de torenhoge salarissen, buitenlandse reisjes en bizarre tertiaire en quartaire voorwaarden die bedacht worden. Dit terwijl de functie en/of werkgever vaak niet helemaal passen bij de kandidaat in kwestie.

Voor menig MKB bedrijf is dit enorm lastig concurreren, jong talent is immers voor vrijwel elk bedrijf een onmisbaar facet om continuïteit, creativiteit en bevlogenheid te waarborgen. Twee weken geleden werd ik gebeld door een opdrachtgever. Hij zat met zijn handen in het haar, niet alleen was het een onmogelijke klus geworden om jong talent te strikken, ook het behouden werd steeds meer een complexe missie.

Na ruim drie jaar lang starters en young professionals via JAM te hebben bemiddeld (en met mijn 27 jaar toch nog echt tot deze doelgroep behoor wink), ben ik tot de conclusie gekomen dat niet geld, een mooie auto of een kekke iPad de manier is om jong talent te binden en te behouden. Doorgroeimogelijkheden, perspectief, kans op persoonlijke ontwikkeling en voldoende leermogelijkheden zijn in mijn optiek de belangrijkste factoren. De uitdrukking “stilstand is achteruitgang” is tegenwoordig relevanter dan ooit tevoren. En nogmaals: dit geldt voor kandidaten van alle niveaus en dus niet louter voor de cum laude wo-afgestudeerden.

Bedrijven die een duidelijk groeiplan kunnen bieden aan potentiële werknemers winnen op lange termijn de strijd om toptalent. Inmiddels is mijn opdrachtengever bezig met inventariseren hoe ze (jonge) medewerkers op alle niveaus (!) een dergelijk plan kunnen bieden. Ondertussen gaan wij hier bij JAM zoals altijd vol overgave verder met het binden, boeien en bemiddelen van “het jonge volk”!

- Joris Raaijmakers, Senior Regiomanager Helmond - de Peel

 

Share deze pagina: