TikTok tips van Romy: Hoe bereik je jong talent?

Bekijk de TikTok tips van Romy!

TikTok tips van Romy
🕔 5 min leestijd

Hoi! Mijn naam is Romy, ik ben 23 jaar en werkzaam als Content Marketeer bij JAM. In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met de online wereld, ik weet altijd wat er speelt op de socials en spendeer veel tijd op TikTok. Dat ik verslaafd ben aan mijn telefoon is een understatement. En laat ik dáár nou mijn baan van hebben gemaakt. Bij JAM houd ik me bezig met onze online positionering en probeer ik zoveel mogelijk likes en views op onze socials te krijgen. Daarom weet ik precies hoe je de jonge doelgroep online bereikt. In deze blog deel ik mijn beste tips én advies om ervoor te zorgen dat jij dit ook kan!

Hoe bereik je de jonge doelgroep op TikTok?

TikTok, het zal je vast niet ontgaan zijn, want het is hét platform voor jongeren. Nou kan het voor sommigen voelen als een ‘ver van mijn bed show’. Maar toch is het als bedrijf niet de vraag óf, maar wanneer je met TikTok begint. Maar hoe bereik je die generatie Z nou? 

Even wat feitjes...

TikTok is inmiddels een groter internetdomein dan Google en alleen dat laat genoeg zien over de populariteit van de app. In 2020 stond de app nog op nummer 7 in de lijst, maar inmiddels staat de app bovenaan. Op dit moment heeft de app één miljard gebruikers wereldwijd, waarvan 3 miljoen in Nederland.

Hoe werkt het?

TikTok is een app met hyper-gepersonaliseerde content. De app bestaat uit twee onderdelen: de For You pagina en de Following pagina. De For You pagina bestaat uit filmpjes die TikTok aanbeveelt op basis van interactie en eerder bekeken video’s. Deze pagina is erg belangrijk in het TikTok-algoritme, het zijn dus accounts die je niet volgt. Hierdoor heb je oneindige content, die helemaal gebaseerd is op jouw interesses. Daarnaast heb je dus de Following pagina, met accounts die je daadwerkelijk volgt. 

TikTok baseert aanbevelingen niet op het aantal volgers of op een geschiedenis van eerdere goed presterende video's. Ze kijken gewoon naar hoe actief je account is, of je interact met andere accounts, of je trending geluiden gebruikt etc. Zodra mensen hierop gaan reageren, liken en delen, zal de video in meer algoritmes worden meegenomen.

Hoe kan ik TikTok inzetten voor mijn bedrijf?

TikTok is erg laagdrempelig, de content hoeft niet van maximale kwaliteit te zijn en er hoeft niet een hele contentstrategie achter te zitten. Je kunt TikTok voor verschillende marketingdoeleinden inzetten, denk hierbij aan organische content om je naamsbekendheid te vergroten, gebruik maken van Influencer marketing om je product/dienst te verkopen of door betaalde advertenties in te zetten. Zó bereik jij de jonge doelgroep op TikTok en weten zij jou te vinden.

Ons advies is om te starten met organische content. Maak gebruik van de TikTok Creative Hub, om te zien welke geluidjes en liedjes momenteel viral zijn in Nederland. Spring hierop in door een leuke en creatieve video te maken. Durf een beetje brutaal te zijn en zelfspot te hebben, deze video’s doen het altijd goed. Snuffel vooral eens rond op de app om wat inspiratie op te doen. Je zult vanzelf zien dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken en er vooral veel plezier mee moet hebben. Experimenteer veel en plaats veel video’s, sommigen zullen aanslaan en sommigen niet. Maar, ga vooral aan de slag met de app! 

Check voor inspiratie ook zeker ons eigen TikTok kanaal.

 

Share deze pagina: