Door de krapte op de arbeidsmarkt is er ontzettend veel te lezen over het aantrekken van nieuwe collega´s (en als je dat nog steeds lastig vindt, dan weet je ons te vinden). Maar wat minstens zo belangrijk is, is een goed onboardingstraject. De eerste weken zijn namelijk erg bepalend voor een nieuwe collega. En als je eindelijk die match hebt gevonden, dan wil je natuurlijk niet dat diegene na drie maanden weer weg is. Onze HR Manager Tessy heeft de afgelopen jaren veel geleerd over wat wel en niet werkt. Hieronder deelt ze haar 10 tips voor een goede onboardig!
Tip 1
Soms kan er best wat tijd zitten tussen het aannemen van een nieuwe collega en de eerste werkdag. Zorg ervoor dat je contact houd. Dit kan bijvoorbeeld door de nieuwe collega voorafgaand aan de start nog eens te bellen, maar er zijn ook andere manieren. Bij JAM sturen we onze aanstaande starters een link naar onze pre-boarding module, waarin we o.a. hun kennis over JAM nog eens opfrissen, ze alvast kennis laten maken met de nieuwe collega's en onze hoogtepunten van de afgelopen jaren delen. Ook sturen we voorafgaand aan de eerste dag een mail met praktische zaken. Hierin staat bijvoorbeeld hoe laat ze verwacht worden op de eerste dag en dat ze zelf voor een lunchpakketje moeten zorgen.
Tip 2
Niets is zo vervelend als arriveren op je eerste werkdag en er op dat moment achter komen dat er nog helemaal niets is geregeld. Zorg voor een warm welkom door middel van een versierd bureau en een mooi verzorgde planning voor de eerste dagen.
Tip 3
Zorg dat je nieuwe collega altijd weet bij wie hij/zij terecht kan met vragen. Je kunt hiervoor een ‘buddy’ instellen, die bekend is met de taken die de nieuwe collega moet gaan uitvoeren.
Tip 4
Contact zoeken en nieuwe collega’s leren kennen is voor sommigen best spannend. Om de drempel voor het aanspreken van collega’s te verlagen plannen wij voor onze nieuwe medewerkers verschillende korte één-op-één gesprekjes in. Tijdens deze gesprekjes maken ze kennis met onze medewerkers. Bijkomend voordeel is dat ze daarna ook meteen weten met welke vragen ze bij deze persoon terecht kunnen.
Tip 5
Neem nieuwe medewerkers vanaf het begin af aan mee in de strategie van de organisatie. Waar werken we samen naartoe? Waar willen we over een paar jaar staan? Het is natuurlijk niet nodig om alle details door te spreken, maar het is goed om de grote lijn toe te lichten, zodat de neuzen vanaf het begin af aan direct dezelfde kant opstaan.
Tip 6
Plan een vast evaluatiemoment in met de nieuwe collega om te vragen hoe het gaat. Is het te druk, is het te rustig, is alles duidelijk..? Het is soms lastig om te zien hoe iemand de eerste dagen ervaart, dus het kan lonen om hier simpelweg naar te vragen.
Tip 7
Een nieuwe baan, een nieuwe werkplek, nieuwe systemen, nieuwe collega’s; het is niet niets. Een nieuwe collega krijgt enorm veel indrukken en informatie te verwerken aan het begin van het dienstverband. Zorg dat er soms ook ruimte is voor wat rust en geef de medewerker wat tijd om informatie te verwerken.
Tip 8
Nodig de nieuwe medewerker direct uit voor teamuitjes en activiteiten die op de planning staan. Deze gelegenheden zorgen ervoor dat je elkaar ook buiten werktijd beter leert kennen, waardoor je sneller een goede band opbouwt.
Tip 9
Probeer ervoor te zorgen dat de nieuwe medewerker elke dag naar huis gaat met het gevoel dat hij/zij iets heeft kunnen bijdragen. Veel nieuwe medewerkers hebben het gevoel dat ze ervoor zorgen dat anderen erg druk zijn met hun inleertraject, zijn bang dat ze teveel vragen stellen en dat ze nog niet van toegevoegde waarde zijn. Dit valt deels te compenseren door hen het gevoel te geven dat ze direct al een bijdrage leveren.
Tip 10
Schep meteen vanaf het begin duidelijke verwachtingen. Zorg dat een nieuwe medewerker weet wat er van hem/haar verwacht wordt, ook tijdens de eerste weken. Op die manier is je nieuwe collega beter in staat om de lat voor zichzelf op de juiste hoogte te leggen en in te schatten of hij/zij het goed doet.