Zo laat je Gen Z bij jou solliciteren!

Met een leeftijd van 24 jaar bevind ik mij middenin de Gen Z doelgroep, net als veel van mijn collega’s. En ondanks dat wij super trots zijn op deze doelgroep, kleven er ook heel wat vooroordelen aan vast. Maar insiders weten wel beter: wij zijn de veranderingmakers, open-minded pioniers en de digitale superhelden. En het is juist dat laatste aspect dat als inspiratie dient voor deze whitepaper. De reden? Omdat wij als Gen Z’ers gemiddeld zo'n 9 uur per dag aan onze schermen gekluisterd zitten. Dus hoe bereik je deze jonge talenten? (Spoiler alert: je hoeft geen danspasjes uit je hoofd te leren of alle Gen-Z-afkortingen te ontcijferen)

🕔 5 min leestijd

📱Leadcampagnes via Instagram

Denk jij Gen Z’ers binnen te hengelen met posters, flyers en banenmarkten, dan heb je het mis. Met ruim 9 uur op de schermtijd-teller, scrollen onze duimen dagelijks meer dan 500 meter af op social media. Onze ogen verlaten nauwelijks ons telefoonscherm, dus wil je ons bereiken? Dan weet je nu waar je ons kan vinden.

Bij JAM koppelen we jong talent aan vette bedrijven. Om hen te bereiken, draaien we dagelijks betaalde social media campagnes op Instagram. Van awareness campagnes tot leadgeneraties voor specifieke vacatures. Die leadgeneraties halen maandelijks 400 leads binnen en zorgen ervoor dat tientallen jongeren aan de slag gaan. Waarom Instagram en geen Facebook? Omdat we hebben gemerkt dat onze doelgroep zich voornamelijk op Instagram bevindt. Daarnaast haalden we via Facebook veel leads binnen die buiten de Gen Z doelgroep zijn.

Voordeel Instagram campagnes

Vergeleken met jobboards, is het gebruik van social media advertenties relatief goedkoop. Een succesvolle campagne kan je draaien voor €15 per dag. Daarnaast geven advertenties je de mogelijkheid om snel en flexibel te schakelen én kan je makkelijk en snel veel data verzamelen van je doelgroep.

Nadeel Instagram campagnes

Met een goede leadcampagne haal je veel leads binnen, dat is natuurlijk positief. Maar gezien het feit dat META je niet toelaat om veel te targetten (bijvoorbeeld op leeftijd) haal je daarmee ook irrelevante leads binnen. Dit vraagt een bepaalde aanpak van je recruiters.

🙌 Daarom werkt het

Voor een bedrijf in de retail branche draaiden we een succesvolle Instagram campagne. Binnen twee weken hebben we 197 potentiële medewerkers geworven voor slechts €2,07 per lead. Tien van hen zijn nu onderdeel van het team. In een totaal andere sector, namelijk de logistiek, hebben we ook succes geboekt met een campagne. Hier haalden we 183 leads binnen voor €5,02 per lead, en acht van hen zijn aangenomen. Wat hebben deze campagnes met elkaar gemeen?

Unieke arbeidsvoorwaarden: bij het logistieke bedrijf kreeg je een auto van de zaak en bij het retail bedrijf kreeg je een super goed salaris. Tuurlijk, een lekker salaris heeft altijd de voorkeur voor onze doelgroep. Maar misschien heb jij wel hele andere dingen te bieden. Bied je meer vakantiedagen? Kunnen jouw medewerkers gebruik maken van een fietsplan? Is er een coach die je helpt met jouw loopbaan? Dit zijn allerlei USP’s waar onze doelgroep waarde aan hecht. Benoem deze scroll-stoppende informatie in jouw copy! En nee, met enkel een pingpongtafel red je het niet.

🔥TikTok is taking over

De app voor dansjes en kook-lifehacks heeft een flinke make-over gehad. Nu ook SEO een intrede maakt op de app, wordt het alleen maar belangrijker in de wereld van marketing. Wist je dat maar liefst 91% van de Nederlandse jongeren (tussen de 16 en 26 jaar) dagelijks op deze app te vinden is? Dus, als je jongeren wil bereiken, ben je hier aan het juiste adres. Het mooie van TikTok is dat je geen duizenden volgers, kostbare camera-apparatuur of professionele bewerkingsvaardigheden nodig hebt om de sterrenstatus te bereiken. Het zijn juist de simpele, low-budget video's die het goed doen. Authenticiteit en herkenbaarheid zijn hier de sleutel tot succes. We hebben allemaal zo'n overvloed aan content in ons dagelijks leven dat we snel doorzien wanneer iets niet echt is. Dus, je moet de aandacht van je kijkers in minder dan één seconde weten vast te houden, anders scrollen we gewoon verder.

🙌 Swipe tot succes

Ons JAM-account heeft indrukwekkende resultaten behaald, met 62K likes en maar liefst 3 miljoen weergaven. Dit is opmerkelijk, vooral als je bedenkt dat we 'slechts' 1380 volgers hebben. Tja, wie zei er ook alweer dat volgers niet alles zijn? Van spontane straatinterviews tot het testen van Gen Z-afkortingen bij mijn collega's, ik ben dagelijks bezig met het ontdekken van boeiende trends om op in te spelen.

Onze video's hebben eigenlijk weinig te maken met werk, en dat is precies onze strategie. In plaats daarvan trekken we de aandacht van jongeren door viral video's te maken, en dat werkt als een trein! De jongeren worden nieuwsgierig en komen naar ons toe. Dit wordt ook weerspiegeld in onze websitebezoekers. Tijdens de introductieweek hebben we een heleboel hilarische straatinterviews met studenten gepost. Het resultaat? Honderdduizenden views en een enorme toename in het aantal bezoekers op onze website. Bovendien zagen we dat er in die periode een stortvloed van sollicitaties van studenten binnenkwam.

Let's get started

Mijn gouden tip: Laat je Gen Z collega's af en toe meedenken in een TikTok brainstorm. Zíj weten wat er speelt op de app. Liever zelf aan de slag? Dan kan je altijd een kijkje nemen in de TikTok-bibliotheek. Daar vind je de meest trending video's, muziek en hashtags. "Beter goed gejat dan slecht bedacht" is een strategie die zelfs door de grootste TikTok-sterren ter wereld wordt omarmd, dus waarom zou je daar niet je voordeel mee doen?

Hulp nodig bij het bereiken van Generatie Z? 🤔

Laat dat maar aan ons over!

040-340-0222

info@jamwerkt.nl

Share deze pagina: